Jak je to s tím cholesterolem?

Jak je to s tím cholesterolem?

Maso, vajíčka, mléčné výrobky… Jíst, nebo nejíst? Cholesterol je v poslední době skoro démonizovaný, ale ve skutečnosti je pro naše zdraví důležitý. Přečtěte si, proč ho potřebujeme. Také si vysvětlíme, proč se jednomu typu říká hodný a druhému špatný cholesterol. A přidáme tipy, jak udržet jeho hladinu v normě.


Co je cholesterol

Cholesterol je tuk, který se přirozeně vyskytuje v našem těle. Najdeme ho v každé naší buňce. Je součástí jejího ochranného obalu, tzv. membrány. Cholesterol potřebujeme k tvorbě pohlavních hormonů, ale také žlučových kyselin, které jsou zásadní pro trávení tuků. V kůži se díky slunečnímu záření mění na tak potřebný vitamín D.

Kde se bere cholesterol

Cholesterol pochází ze dvou zdrojů. Zčásti si ho vyrábíme sami, zčásti ho přijímáme v potravě. Zdravý organismus dokáže udržovat jeho správný poměr v krvi a trávicím systému. Každopádně platí, že čím více cholesterolu sníme, tím méně ho naše tělo vyrobí. Jak asi víte, příliš mnoho cholesterolu může představovat problém.

HDL cholesterol má dobré vlastnosti

Někdy se mu říká hodný cholesterol, protože umí vyrovnávat škodlivé působení ostatních tuků. Nadbytečný cholesterol odvádí zpátky do jater, kde se metabolizuje. Brání tak jeho usazování na stěnách cév.

LDL cholesterol nám může ublížit

Špatný cholesterol je škodlivý, protože se může podílet na vzniku srdečně cévních onemocnění, jako je ateroskleróza. Jde o zánětlivé onemocnění cév, známé také jako kornatění tepen. A jak k tomu dochází? Cholesterol se totiž spolu s dalšími látkami usazuje na cévních stěnách. Ty pak ztrácejí pružnost, zužují se a tím se zpomalí proudění krve. Dokonce může dojít k jejich ucpání. Pokud se vytvoří krevní sraženina a zablokuje jednu z těchto zúžených tepen, může dojít k infarktu nebo mrtvici.

Jakých potravin se vyvarovat

Odpusťte si, nebo alespoň omezte konzumaci sladkých dezertů, sušenek, slazených nápojů, jogurtů a dalších výrobků. Také nadměrné množství ovoce může být rizikové. Některé tropické oleje - jako je palmový olej, olej z palmových jader a kokosový olej - mohou také způsobit, že vaše játra vytvoří více cholesterolu. Tyto oleje se však často nacházejí i v pečivu.

Velkým nebezpečím je vedle průmyslově vyráběných výrobků s vysokým obsahem cukru také alkohol. Kombinace těchto dvou složek zvyšuje hladinu cholesterolu. Jednoduché cukry způsobují prudký vzestup inzulinu. Hormon inzulin zvýší činnost enzymů, které pomáhají játrům vyrábět cholesterol, a na problém je zaděláno. Podle posledních zahraničních výzkumů souvisí s vysokou hladinou cholesterolu dlouhodobé užívání léků včetně antikoncepce.

Jaké potraviny ano

Nemusíte se bát kvalitních tuků v rozumném množství. Doporučujeme rostlinné, které nepoškodila tepelná úprava, například olivový olej. Ale ani potraviny živočišného původu není třeba hned škrtat ze svého jídelníčku. Dopřejte si kvalitní maso, vejce, máslo a další mléčné výrobky, nejlépe ty nepasterované. Dopřejte si ořechy a semínka. Vhodné je také avokádo.

Rizika vysokého cholesterolu

Cholesterol cirkuluje v krvi. Pokud se jeho množství zvyšuje, zvyšuje se také riziko pro vaše zdraví. Vysoký cholesterol je jedním z hlavních kontrolovatelných rizikových faktorů pro ischemickou chorobu srdeční, infarkt a mozkovou mrtvici. Pokud máte další rizikové faktory, jako je kouření, vysoký krevní tlak nebo cukrovka, nebezpečí se ještě zvyšuje.

Hodnoty cholesterolu

Cholesterol byste si měli nechávat pravidelně konkrolovat. Klíčem je znát jeho hodnoty. V případě, že máte špatné hodnoty, měli byste změnit stravovací návyky a životní styl.

V mmol/l                      Normální hodnota       Bezpečná hodnota       Zvýšené riziko        Vysoké riziko        
Celkový cholesterol  pod 5 3,9-5,2 5,2-6,2 nad 6,2
Triglyceridy pod 1,7 pod 1,95 1,95-4 -

 

Jak snížit cholesterol

Máte vysokou hladinu cholesterolu? Pak se řiďte tímto desaterem.

  1. Nekuřte.
  2. Alkohol omezte na minimum.
  3. Omezte zpracované potraviny s přebytkem soli a nezdravých tuků.
  4. Snižte příjem živočišných tuků – hlavně z červeného masa.
  5. Zvyšte příjem vlákniny, jezte sezónní ovoce a zeleniny.
  6. Z obilovin volte celozrnné výrobky.
  7. Maso jezte libové, mléko pijte nízkotučné a příjem vajec držte cca na 7 týdně.
  8. Dopřejte si 2x týdně ryby.
  9. Pravidelně doplňujte vitamín C.
  10. Cvičte nejlépe každý den po dobu 30 minut.

Vitamín C a vlákninu najdete také v morinze

Moringa olejodárná vám také může pomoct stabilizovat hladinu cholesterolu. Obsahuje velké množství vlákniny a také vitamín C. Vitamín C snižuje hladinu vysokého LDL cholesterolu a také se podílí na tvorbě kolagenu v lidském těle. Kolagen mimo jiné opravuje poškozené cévní stěny. Vyzkoušejte naši novinku, kombinaci moringy olejodárné a liposomálního vitamínu C Lipo C Moringa forte. Každá kapsle obsahuje 211% doporučenou denní dávku vitamínu C s pomalým uvolňováním a zároveň vysokou vstřebatelností.