Jak na správný pitný režim

Jak na správný pitný režim

Dva, tři nebo dokonce čtyři litry? Rad, kolik bychom toho měli vypít, slýcháme celou řadu a často se liší. Pitný režim je velké téma a my vám pomůžeme se v něm zorientovat. Máme pro vás pomůcku, díky které si svůj příjem tekutin snadno spočítáte. A taky vám poradíme, co pít. Malá nápověda je, že 60 % našeho těla tvoří voda.


Věděli jste, že denně vyloučíme přibližně dva a půl litru vody? Ano, je to tak. Dýcháním, kůží, v moči a ve stolici. A kde je výdej, musí být i příjem. Částečně si s tím tělo poradí samo, cca 300 ml vody si dokáže vytvořit metabolickou činností. Zhruba 900 ml vody mu dodáme v potravě. Zbytek, tedy potřebný litr a půl mu už musíme dodat prostřednictvím tekutin. Ale to si ještě upřesníme.

Pitný režim je pro naše zdraví zásadní

Aby naše tělo správně fungovalo, potřebuje dostatek tekutin. Ty jsou důležité nejen pro ledviny, ale ovlivňují výkonnost a funkčnost všech ostatních orgánů. Taky napomáhají odplavení toxinů z našeho těla.

Pozor na dehydrataci

Únava, malátnost, špatná koncentrace nebo bolest hlavy patří mezi první příznaky dehydratace. Ta může snížit i váš psychický a fyzický výkon. Pak mohou nastat další komplikace, jako je zácpa, otoky končetin nebo zánět slepého střeva. Samostatnou kapitolou jsou pak ledviny. Díky dehydrataci je ohrožená jejich funkce, může dojít k infekci močových cest a také k tvorbě ledvinových a močových kamenů.

Obzvlášť v létě během vysokých teplot je dehydratace nebezpečná. V jejím důsledku může dojít k přehřátí, úpalu, omdlení a dokonce i k oběhovému selhání.

Pitný režim při hubnutí

Lékaři tvrdí, že kdyby všichni lidé pili čistou, neslazenou vodu v potřebném množství pro organismus, bylo by rázem méně obézních lidí nebo lidí s nadváhou. Právě při hubnutí hraje pitný režim velkou roli. Jak se říká, hlad je převlečená žízeň. Navíc se při redukci váhy z těla vyplavují toxické látky a k tomu je přísun tekutin potřeba.

Kolik bychom toho měli vypít?

Často slyšíme, že bychom měli vypít nejméně 2-3 nebo dokonce 3-4 litry vody. Takové množství ale může být nevhodné a dokonce představovat velkou zátěž pro organismus. Pitný režim je individuální a závisí na několika vnitřních i vnějších faktorech.

Co ovlivňuje náš pitný režim

  • tělesná hmotnost
  • věk a pohlaví
  • složení a množství stravy (obsah vody, soli, bílkovin a kalorií)
  • tělesná aktivita
  • teplota a vlhkost prostředí včetně proudění vzduchu
  • druh oblečení a teplota těla
  • aktuální zdravotní stav
  • zavodnění organismu atd.

Zároveň úplně neplatí tvrzení, že by moč měla mít co nejčiřejší a nejsvětlejší barvu, což docílíme přehnaným množstvím dodaných tekutin. Ukázalo se totiž, že kvůli nadměrné konzumaci tekutin se z těla neúměrně vyplavují důležité minerály, vitamíny a stopové látky.

Jaký je tedy ideální pitný režim? Každý váží jinak, proto není možné pitný režim generalizovat pro všechny.

Vzorec pro pitný režim

Můžete si to snadno spočítat. Na jeden kilogram hmotnosti potřebujete 25 mililitrů tekutiny. Padesátikilové ženě stačí 1,25 litru vody.

Pravidelnost hraje roli

Důležité je pít pravidelně v průběhu celého dne. Napít se, až když cítíte potřebu, je špatně. Ideálně by k žízni ani nemělo dojít. Ta totiž nastává, když ztratíte 1-2 % objemu tělesné hmotnosti. Také není dobře vypít velké množství najednou. To představuje zátěž pro ledviny.

Vodu doplňte bylinnými čaji

Množství už znáte, ale co pít? Nejlepší je čistá voda, to bezpochyby. K ní si můžete dopřát bylinkové čaje. Díky nim doplníte řadu potřebných minerálů a další prospěšné látky.

3 tipy pro váš pitný režim nyní za prázdninovou cenu

Vybrali jsme pro vás moringu spolu s dalšími bylinkami, které jsou pro vaše tělo prospěšné. Moringa olejodárná obsahuje celou řadu živin, vitamínů, minerálů a antioxidantů.

A jen připomínáme, že u objednávek nad 500 Kč máme stále ještě dopravu zdarma